Dit zijn de meest voorkomende slaapstoornissen

Heb jij een slaapprobleem of een slaapstoornis? Om te beginnen: slaap is een levensnoodzakelijke behoefte om mentaal en lichamelijk te herstellen door rust. Het aantal uren slaap dat we nodig hebben, is bij iedereen anders. De standaardnorm is 8 uur slaap per dag, maar slaapbehoeften verschillen sterk per persoon. Ook slaapklachten en -problemen zijn altijd subjectief. Zo kan de ene persoon vinden dat hij goed slaapt, terwijl een ander met identiek hetzelfde slaappatroon het gevoel heeft dat hij niet goed slaapt. Het mentale aspect speelt een grote rol bij slaapproblemen en slaapstoornissen.

Wat is het verschil tussen slaapproblemen en slaapstoornissen?

In de medische wereld spreekt men over slaapproblemen als ‘klachten’ (niet kunnen inslapen, ’s nachts wakker worden, …) minstens 3 keer per week optreden en gepaard gaan met vermoeidheid, slaperigheid overdag, prikkelbaarheid, concentratiestoornissen of neerslachtigheid, en dat gedurende minstens 3 maanden. Slaapstoornissen daarentegen zijn medische condities die je slaap verstoren. Deze hebben dus een duidelijk aantoonbare oorzaak. Bij ‘gewone’ slaapproblemen is de oorzaak eerder vaag, en vaak stressgerelateerd.

Maar wat zijn nu de meest voorkomende slaapstoornissen?

Slaapapneu

Dit komt meestal voor bij mensen met overgewicht. Het gaat om ademhalingsproblemen die optreden tijdens de slaap. Vaak gaat dit ook gepaard met (luid) snurken. De ademhaling stopt zelfs gedurende enkele seconden. Mensen met slaapapneu slapen ook niet diep genoeg en worden (onbewust) geregeld wakker tijdens de nacht. Daardoor zijn ze onvoldoende uitgerust.

Insomnia

Dit is een psychologische stoornis waarbij je niet (goed) kan inslapen. Het gaat ook vaak gepaard met niet doorslapen en vroeg ontwaken.

Narcolepsie

Patiënten met narcolepsie krijgen, al dan niet bewust, slaapaanvallen. Dit kan soms zelfs midden in de dag zijn. Mensen met narcolepsie hebben vaak last van korte spierverslappingen (kataplexie). Enkel medicatie op doktersvoorschrift kan helpen en de oorzaken zijn dikwijls moeilijk te achterhalen.

Slaapritmestoornis

Voornamelijk jongeren hebben hier last van. De biologische klok werkt niet meer naar behoren. Dit kan gelukkig spontaan genezen door goede slaapgewoontes. Bij een slaapritmestoornis of een ‘delayed sleep phase syndrome’ val je vaak pas in de vroege uurtjes in slaap, maar blijf je een normale slaapbehoefte hebben. Slaap je pas in rond vier uur ’s morgens? Dan kan je gerust tot 12 uur ’s middags slapen.

Slaapwandelen

Vooral kinderen hebben hier last van, maar het komt ook voor bij volwassenen. Sommigen zitten enkel rechtop in hun bed, anderen lopen rond of gaan zelfs eten of autorijden. Slaapwandelen duurt doorgaans tussen dertig seconden en een half uur. De meeste slaapwandelaars herinneren zich er niets meer van wanneer ze wakker worden.

Gerelateerde artikels

Werner - Dorsoo Adviseur
Werner Adviseur

Werner is fan van het betere voetbal. En van zijn Dorsoo-slaapsysteem. Het zorgt ervoor dat hij altijd heerlijk uitgeslapen is. Ideaal om fris en monter onze klanten te ontvangen. Of … om volle bak te gaan skiën, fitnessen of fietsen.