Hoeveel diepe slaap heeft een volwassene nodig? - Dorsoo

Hoeveel diepe slaap heeft een volwassene nodig?

Nadja - Adviseur woensdag 8 januari 2020 Leestijd: 3 minuten

Een goede nachtrust en voldoende diepe slaap zijn belangrijk. Maar hoeveel hebt u er nodig? En wat is diepe slaap precies?

Voldoende diepe slaap is voor iedereen noodzakelijk om gedurende de dag efficiënt te kunnen functioneren. Hoelang deze slaap duurt en hoeveel nodig is om zich fit te voelen, verschilt per individu. Daar gaan we later in dit artikel verder op in. Eerst wat meer uitleg.

Wat is diepe slaap?

Diepe slaap wordt ook deltaslaap of trage golfslaap genoemd. Tijdens deze fase ontstaan er in ons brein grote golven die een deltapatroon vormen. Deze trage hersengolven zorgen voor ontspanning van onze spieren en een tragere ademhaling. Het lichaam recupereert optimaal en bouwt energie op voor de volgende dag.

Slapen doet u in de volgende vijf fases: na de inslaapfase van gemiddeld 5 minuten volgt de lichte slaap van ongeveer een halfuur. Na de overgangsfase waarin onze spieren meer ontspannen gaan we stilaan naar de diepe slaap.

Wat gebeurt er precies tijdens uw diepe slaap?

  • De hypofyse scheidt het menselijk groeihormoon af.
  • De lichaamsweefsels herstellen.
  • Er is meer bloeddoorstroming naar de spieren.
  • De energieniveaus van het lichaam worden opnieuw aangevuld.
  • De bloeddruk zakt.

Wie in dit stadium wakker wordt gemaakt en dus te weinig diepe slaap krijgt, zal zich verward, niet goed uitgerust en lichamelijk loom voelen. Na deze vier fases in de non-REM slaap komt u tot slot komt u in de droom- of REM-slaap terecht. 

Percentage diepe slaap

De vijf fases van de slaapcyclus worden elke rustperiode vier tot vijf keer herhaald. Na elke REM-slaap kan u even wakker worden en meestal slaapt u daarna weer door. Tijdens het laatste stadium van de NREM-slaap laat het EEG trage deltagolven (gemeten hersengolven) zien. Daarom wordt deze periode ook wel de Slow Wave Sleep (SWS) genoemd. Dit stadium van de diepe slaap waarin uw lichaam recupereert, duurt in het begin van de nacht het langst. Het vermindert bij elke herhaling van de slaapcyclus. 

Dorsoo blog diepe slaap onderzoek

Bij volwassenen vertegenwoordigt de diepe slaap gemiddeld 25 procent van de nachtrust. Dat percentage vormt een belangrijk onderdeel van uw slaappatroon. Tijdens deze fase is namelijk ook uw hersenvloeistof in beweging waardoor afvalstoffen kunnen worden afgevoerd.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Verminderd aantal uren

Eens u veertig bent geworden, vermindert het aantal uren diepe slaap. Geschat wordt dat het met twee procent per tien jaar vermindert tussen uw twintigste en uw zestigste. Op uw zeventigste levensjaar kan het zelfs zijn dat u niet meer zo diep slaapt. Bejaarden slapen daardoor minder efficiënt en minder lang. Vrouwen van boven de zeventig kunnen nog aan vijftien procent komen, terwijl dat voor mannen slechts vijf procent kan zijn.

Een pasgeborene daarentegen slaapt ongeveer gedurende twee derden van een etmaal. Uw slaapcyclus wordt ook beïnvloed door uw biologische klok. Sommigen gaan van nature later slapen, anderen zoeken liever vroeger hun bed op.

Dorsoo blog diepe slaap ouderen

Diepe slaap verbeteren

Goed en diep slapen is belangrijk, aangezien we er gemiddeld een derde van ons leven mee doorbrengen. Een volwassene heeft gemiddeld zeven à acht uur slaap nodig, al verschilt het van persoon tot persoon hoeveel uren slaap u nodig hebt.

Rust is noodzakelijk om de hersenen de kans te geven ervaringen te verwerken en om het lichaam te laten recupereren. Wie niet of onvoldoende diep slaapt, kan dus ook niet goed uitrusten. Daarom doet u er goed aan om uw diepe slaap te bevorderen en te verlengen.

Hoe kan u uw diepe slaap verbeteren?

  1. Een van de manieren om bij te dragen aan een goede diepe slaap, is niet te zwaar te tafelen en geen alcohol te drinken in de laatste uren voor het slapengaan.
  2. Een goed verduisterde omgeving speelt een belangrijke rol: de aanmaak van melatonine, het hormoon dat u slaperig maakt, wordt afgeremd door licht.
  3. Om uw lichaam ook fysiek de kans te geven zich volledig te kunnen ontspannen en uw diepe slaap te verbeteren, is een goed bed met een degelijke matras en lattenbodem onontbeerlijk.

Gerelateerde artikels

Over Nadja, adviseur bij Dorsoo Altijd stijlvol en vlot zet Nadja mensen met de glimlach op weg naar slapen zonder rugpijn. Overal voelt ze zich in haar sas: op een rode skipiste, op kop van haar dameswielerclub en tussen onze slaapsystemen, kussens en dekbedovertrekken.