Bewegen & sporten

Alle artikels over bewegen & sporten. Terug naar alle blogartikelen.

  • Oefeningen tegen lage rugpijn voor een sterkere rug
    Oefeningen tegen lage rugpijn voor een sterkere rug vrijdag 19 juni 2020

    Lage rugpijn komt op twee manieren. Of u krijgt het traag maar zeker, of het komt als een plotse pijnscheut na een verkeerde beweging. Hoe snel of hoe traag lage rugpijn ook verschijnt, het heeft altijd heel wat tijd nodig om weer te verdwijnen. Gelukkig bestaan er ook oefeningen tegen lage rugpijn. Zo zorgt u ervoor dat die pijn sneller verdwijnt én versterkt u meteen uw lage rug voor de toekomst. Volg onze tips, en versla uw lage rugpijn voorgoed.

    Volledig artikel lezen
  • Sterke buikspieren sparen de rug - Dorsoo
    6 buikspieroefeningen voor een sterke rug maandag 30 maart 2020

    Rugpijn kan vele oorzaken hebben. Ook zwakke buikspieren kunnen leiden tot rugklachten. Sterke buik- en rugspieren beschermen het ruggenmerg doordat ze de wervelkolom als een soort korset extra ondersteunen bij belasting. Om rugklachten te voorkomen is het dus aan te raden om de buikspieren te versterken. We geven u in dit artikel 6 buikspieroefeningen mee die de rug niet belasten. 

    Volledig artikel lezen
  • Beweging bij rugpijn - Dorsoo
    Beweging bij rugpijn donderdag 5 december 2019

    Bewegen voorkomt niet alleen rugklachten, maar is meestal onderdeel van de behandeling. Blijf dus zeker in beweging bij rugpijn. Lees er in dit artikel meer over en ontdek onze tips.

    Volledig artikel lezen
  • Sporten bij rugklachten? Kan dat? - Dorsoo
    Sporten bij rugklachten? Kan dat? vrijdag 10 mei 2019

    De meeste mensen vermijden sporten als ze rugpijn hebben. Nochtans hebben mensen met rugklachten baat bij beweging. Sport kan rugklachten verbeteren én voorkomen. 

    Volledig artikel lezen
  • Welke fitnesstoestellen zijn goed voor mensen met rugpijn? - Dorsoo
    Welke fitnesstoestellen zijn goed voor mensen met rugpijn? vrijdag 23 november 2018

    Bewegen is goed voor de rug, maar niet alle sporten of fitnesstoestellen zijn even goed voor mensen met rugpijn. Een overzicht.

    Volledig artikel lezen
  • Stretchoefeningen en pilates bij rugklachten - Dorsoo
    Stretchoefeningen en pilates bij rugklachten woensdag 15 augustus 2018

    Pilates is een ideaal fitness- en revalidatieprogramma voor mensen met rugklachten, zowel preventief als genezend. Maar wat is pilates precies en hoe helpt het bij rugpijn?

    Volledig artikel lezen
  • Core stability training, een rugvriendelijke sport - Dorsoo
    Core stability training, een rugvriendelijke sport donderdag 15 juni 2017

    Meer dan 90% van de volwassenen heeft ooit te maken met acute of chronische rugklachten. Belangrijke factoren om dit te vermijden, zijn een goede conditie, geen overgewicht en sterke rug- en buikspieren. Voor dit laatste kan u core stability training doen. Ontdek er meer over in ons artikel. 

    Volledig artikel lezen
  • Kan yoga helpen bij rugpijn? - Dorsoo
    Kan yoga helpen bij rugpijn? woensdag 22 februari 2017

    Uitgebreid, wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat yoga kan resulteren in een vermindering van de pijnklachten, enerzijds door de bewegingen, maar anderzijds ook door een andere bewustwording van het lichaam. Voor mensen met lage rugpijn of lumbago wordt yoga dan ook sterk aangeraden.

    Volledig artikel lezen
  • Sporten voor het slapen: wat mag en wat doe je beter niet? - Dorsoo
    Sporten voor het slapen: wat mag en wat doe je beter niet? donderdag 18 augustus 2016

    Onderzoekers aan de universiteit van Jyväskylä in Finland vroegen zich af of ’s avonds trainen ten koste gaat van je slaap.

    Volledig artikel lezen
  • Slaap als essentieel onderdeel van trainen en sporten - Dorsoo
    Slaap als essentieel onderdeel van trainen en sporten donderdag 9 juni 2016

    Slaap is van levensbelang voor het herstel van lichaam en geest na alle activiteiten overdag. Afhankelijk van ons recuperatievermogen, onze recuperatiesnelheid en de graad van inspanningen die we leverden tijdens de dag, hebben ons lichaam en onze geest meer of minder slaap nodig.

    Volledig artikel lezen