• ’s Nachts veel plassen? Enkele tips om dit te verbeteren - Dorsoo
    ’s Nachts veel plassen? Enkele tips om dit te verbeteren woensdag 20 januari 2016

    Meer dan 50% van de 50-plussers staat minstens eenmaal per nacht op om naar het toilet te gaan. De cijfers stijgen met de leeftijd. We sommen de oorzaken graag even op.

    Volledig artikel lezen
  • Fijne micro-endoscopische chirurgie bij rugpijn - Dorsoo
    Fijne micro-endoscopische chirurgie bij rugpijn woensdag 13 januari 2016

    De voorbije decennia heeft de geneeskunde zich razendsnel ontwikkeld. Ingewikkelde operatietechnieken worden bijvoorbeeld vervangen door micro-endoscopische chirurgie. Deze techniek wordt nu ook meer gebruikt voor het behandelen van rugpijnen zoals hernia en uitstralingspijn.

    Volledig artikel lezen
  • Kinderen en slaap - Dorsoo
    Kinderen en slaap woensdag 6 januari 2016

    Kinderen hebben voldoende slaap nodig. Onvoldoende slaap kan zorgen voor groeiproblemen en kan de ontwikkeling belemmeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat meer dan 40% van de kinderen te weinig slaapt of niet goed slaapt.

    Volledig artikel lezen
  • Een slechte nachtrust kan veroorzaakt worden door huisdieren in bed - Dorsoo
    Een slechte nachtrust kan veroorzaakt worden door huisdieren in bed donderdag 17 december 2015

    Huisdieren horen om allerlei gezondheidsredenen niet thuis in ons bed. Toch blijkt uit een grootschalig onderzoek dat meer dan 40% van de katten- en hondenbezitters zijn huisdier toelaat om in zijn of haar bed te slapen. De dieren bevinden zich dan op, tussen of onder de lakens.

    Volledig artikel lezen
  • Wat als je slaapritme overhoop ligt? - Dorsoo
    Wat als je slaapritme overhoop ligt? woensdag 9 december 2015

    We slapen gemiddeld 7 tot 8 uur per dag. Veel mensen gaan slapen rond 23 uur en staan op tussen half zeven en zeven uur. In het weekend en tijdens de vakantie slapen we vaak langer en we hebben ook allemaal wel eens een periode van insomnia of slapeloosheid doorgemaakt. Zolang we dagelijks een mooi patroon volgen, raakt ons waak- en slaapritme niet verstoord. 

    Volledig artikel lezen
  • 4 dagelijkse activiteiten die rugpijn veroorzaken - Dorsoo
    4 dagelijkse activiteiten die rugpijn veroorzaken donderdag 19 november 2015

    Dagelijks doen we activiteiten die niet altijd goed zijn voor de rug. We denken hierbij aan het tillen van een zware last of zich strekken om iets uit de kast te nemen. Recent onderzoek lijst de 4 hoofdoorzaken van rugpijn op.  

    Volledig artikel lezen
  • Gekke dingen die mensen doen tijdens hun slaap - Dorsoo
    Gekke dingen die mensen doen tijdens hun slaap woensdag 4 november 2015

    De meeste mensen hebben geen besef van wat ze allemaal tijdens hun slaap doen. Als we dat wel weten, komt dat omdat onze bedpartner ons daarop attent heeft gemaakt: ‘Wat heb je liggen snurken vannacht.’

    Volledig artikel lezen
  • Lichttherapie bij slaapstoornissen - Dorsoo
    Lichttherapie bij slaapstoornissen woensdag 28 oktober 2015

    De universiteit van Bedford onderzocht lichttherapie bij slaapstoornissen. Meer dan 20% van alle slaapproblemen wordt veroorzaakt door een verstoord biologisch ritme. Het dag- en nachtritme loopt niet meer evenredig met het waak- en slaapritme.

    Volledig artikel lezen
  • Roken en rugpijn - Dorsoo
    Roken en rugpijn woensdag 21 oktober 2015

    Een recent Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat rokers 3 keer zo veel kans hebben om chronische lage rugpijn te ontwikkelen dan niet-rokers. 

    Volledig artikel lezen
  • De REM-slaap en dromen: waarom dromen we? - Dorsoo
    De REM-slaap en dromen: waarom dromen we? dinsdag 6 oktober 2015

    Als we slapen, geven we ons lichaam en onze geest rust. Onze geest is echter niet zo ontspannen als we denken: de hersenen zijn tijdens de slaap bijzonder actief.

    Volledig artikel lezen
  • De invloed van televisie, smartphone en tablet op onze slaap - Dorsoo
    De invloed van televisie, smartphone en tablet op onze slaap woensdag 30 september 2015

    The Royal Society publiceerde in maart 2015 een nieuwe studie over de negatieve invloed van artificieel licht op onze slaap en gezondheid. Hierbij onderzocht professor R. Stevens of er een relatie was tussen gezondheidskwaaltjes en het teveel aan licht in de avond vlak voor het slapengaan.

    Volledig artikel lezen
  • Wat doet slaap met onze hersenen? Een nieuwe studie. - Dorsoo
    Wat doet slaap met onze hersenen? Een nieuwe studie. woensdag 23 september 2015

    Goed en voldoende slapen is belangrijk voor een goede gezondheid. De meeste mensen hebben zo’n 7 tot 8 uur slaap nodig. Een nachtrust wordt gekenmerkt door periodes van diepe en minder diepe slaap. Mensen die gemakkelijker inslapen en dieper slapen hebben daarom minder slaap nodig.

    Volledig artikel lezen